Indiferent dacă ești patronul unei berării sau vrei să îți deschizi un magazin de vinuri,  gestionarea unei astfel de afaceri poate fi provocatoare atunci când vine vorba de băuturile oferite. Pe lângă faptul că va trebui să te asiguri în permanență că servești băuturi de calitate și ca ești bine aprovizionat, va trebui să ai în vedere și crearea unor evenimente speciale pentru a atrage clienți.

În acest articol, îți punem la dispoziție un ghid cuprinzător despre diversele tipuri de băuturi alcoolice pe care le poți servi sau vinde în cadrul afacerii tale. Pe lângă numele de băuturi și caracteristicile acestora, vei găsi și câteva sfaturi care te vor ajuta să îți construiești/menții o afacere profitabilă din toate punctele de vedere.

CUPRINS

1.       Tipuri de băuturi alcoolice: clasificare și moduri de fabricare

2.       Nume de băuturi alcoolice pe care trebuie să le ai în meniu

3.       Listă de băuturi alcoolice - sfaturi pentru a avea o afacere de success

 

1.Tipuri de băuturi alcoolice: clasificare și moduri de fabricare

Se spune că oamenii au început să consume băuturi pe bază de alcool acum mai bine de 10.000 ani. Acesta era folosit fie în diverse ritualuri, fie era considerat un tip de medicament paliativ pentru diverse afecțiuni. 

Există trei tipuri de alcool în stare naturală: metanolul, izopropanolul și etanolul. În timp ce primele două tipuri de alcool sunt folosite pentru diverse activități care nu implică consumul uman (fabricarea vopselelor, a antigelului sau curățarea și dezinfectarea suprafețelor sau a rănilor), etanolul este singura substanță pe care oamenii o pot consuma/bea, în doze moderate, fără a-și pune în pericol sănătatea.

Alcoolul etilic a fost produs prima dată prin fermentarea unor microorganisme din drojdie, ce au intrat în contact cu zaharuri și amidon. Deși în urma fermentării rezultă alcool, acest proces nu va crea produsul final pe care îl regăsim astăzi în băuturi spirtoase. 

Odată ce procentul de alcool al unei băuturi atinge aproximativ 15%, fermentația nu mai este posibilă. Aici există două explicații: fie nu mai rămâne suficient zahăr în preparat pentru a fermenta, fie drojdia în sine s-a neutralizat din cauza excesului de alcool. Prin urmare, persoanele care se ocupă cu prepararea băuturilor alcoolice trebuie să distileze lichidul de bază pentru ca rezultatul să fie o băutură mai pură și concentrată. 

Acest lucru se poate realiza prin separarea alcoolului de apă prin două procese, și anume evaporare și condensare. De exemplu, într-o băutură fermentată, componente precum apa, alcoolul și unele oligominerale dau lichidului aroma sa specifică. Separând alcoolul de apă, alcoolul va deveni mult mai concentrat. 

Procesul de distilare presupune folosirea unor vase de distilare de dimensiuni mari, care fierb lent alcoolul din apă. Din punct de vedere chimic, alcoolul are o temperatură de fierbere mai mică decât apa, deci se va evapora mai repede. Aceste vase vor colecta vaporii de alcool în compartimente separate.

Un alt aspect demn de menționat este faptul că distilarea nu separă complet alcoolul de restul preparatului. Așadar, repetarea pașilor de sus poate fi necesară pentru situația în care concentrația de alcool dorită să fie mai mare. Totodată, aromele din alcool sunt datorate din ingredientele folosite în procesul fabricării acestuia: cum ar fi cerealele, fructele (struguri, mere), legume (cartofi), nuci și condimente.

Din punctul de vedere al proceselor prin care trec, există două mari categorii de băuturi alcoolice și anume băuturi nedistilate și băuturi distilate. În prima categorie, regăsim băuturile care trec prin procesul de fermentare: berea, vinul și cidrul. La capitolul  băuturi distilate, avem lichiorurile și băuturile spirtoase. Acestea au o concentrație mult mai mare de alcool în comparație cu băuturile fermentate, fapt ce poate duce mai ușor la intoxicații cu alcool (chiar și în doze mici).

2. Nume de băuturi alcoolice pe care trebuie să le ai în meniu

În continuare, vom trece în revistă cele mai populare tipuri și nume de băuturi alcoolice care sunt des întâlnite în afaceri de tip restaurant, bar, club etc. 

Băuturi nedistilate (fermentate)

  • Bere: Este o băutură alcoolică obținută prin fermentarea cerealelor (orzul este cel mai întâlnit, dar se mai pot folosi secara, grâul și orezul). Alte ingrediente folosite în fabricarea berii sunt apa, hameiul și drojdia. Există în jur de 100 de tipuri de bere în întreaga lume, iar cele mai populare sunt „Ales” și ”Lagers”.  De obicei, berile au un conținut de alcool în jur de 3 până la 13 %. Pe lângă brandurile de bere comerciale, este o idee bună să adăugi în meniu și beri artizanale de la producători locali.

  • Vin: Celebra „băutură a zeilor” este făcută prin fermentarea strugurilor de vie. Caracteristicile materiei prime (culoare, regiunea de origine, aciditate etc). vor da naștere tipurilor de vinuri de bază și anume vin alb (Sauvignon blanc, pinot grigio), vin roșu (Pinot Noir, Cabernet Sauvignon), vin rosé, vin spumant (spumantele folosite la ocazii speciale precum șampania, Prosecco, Lambrusco) și vin fortificat (combinație de vin și lichior). Conținutul de alcool al unui vin poate varia foarte mult, de la 5,5% până la 23%.

  • Cidru: Este o băutură alcoolică care rezultă din fermentarea sucului de mere – similar cu procesul de producere a vinului. Cu toate acestea, sucul de mere conține de obicei mult mai puțin zahăr natural decât vinul, astfel încât concentrația din alcoolul final va fi în mod normal de 5% - 7,5%.

Băuturi distilate (băuturi spirtoase sau lichioruri, cu concentrație mai mare de alcool de 35-40%)

Următoarele băuturi sunt fie folosite ca bază pentru cocktail-uri, fie sunt savurate direct, nefiind mixate cu alte ingrediente:

  • Gin: Este o băutură spirtoasă făcută din cereale și aromatizată cu ingrediente din plante. Aroma este dată de ingredientul său principal, boabele de ienupăr. Există o varietate de stiluri de gin, de la celebrele gin dry londoneze la ginurile moderne (New American), care sunt mai ușor de tolerat. Cocktailurile pe care le poți crea cu gin sunt: Gin tonic, Negroni, Martini, Tom Collins.

  • Coniac (brandy): Această băutură este obținută din piure de fructe, care va trece printr-un proces de distilare. Atât merele, cât și prunele sunt alegeri populare pentru brandy. Cele mai populare stiluri sunt coniacul, grappa, „țuica americană” și Armagnac. Brandy-ul se va folosi în cocktail-uri Sidecar, Brandy de modă veche (Old-Fashioned), Brandy Alexander.

  • Rom: Această băutură tropicală cu gust dulce este obținută prin fermentarea și distilarea melasei de trestie de zahăr sau a sucului de trestie de zahăr. Ca stiluri de rom, avem romul britanic și rom spaniol. Dacă clienții vor dori un cocktail în care principalul ingredient să fie romul, le poți face clasicul „Rum and Coke”, Daiquiri, Mai Tai, sau Piña Colada (cu ananas).

  • Tequila: Este o băutură alcoolică distilată făcută din plante de agave albastră, care se găsesc în regiunea orașului mexican Tequila. Gustul acestei băuturi este fructat, cu tonuri pământii și ușor condimentat. Consumul de tequila este de obicei asociat cu shoturi de tequila, care sunt luate cu sare și lămâie sau lime. Cocktailurile care au ca „personaj principal” tequila sunt Margarita, Tequila Sunrise și Paloma.

  • Vodcă/Vodka: Vine în forma unui lichior incolor, fără aromă, rezultat în urma fermentării cerealelor și a cartofilor. Întrucât una dintre cele mai distinctive caracteristici este puritatea lichidului, concentrația de alcool a unui singur pahar de vodka poate ajunge chiar și la 95%. La capitolul cocktail-uri, vom întâlni Vodka Martini, Bloody Mary, Cocktail „Șurubelniță” (Screwdriver), Cosmopolitan și Kamikaze.

  • Whisky: Este o băutură obținută din distilarea cerealelor fermentate (orz, porumb, grâu sau secară) și, uneori, malț. Variantele de whisky sunt scotch, bourbon, Irish, whisky din malț etc. Chiar și în prezent, Scoția rămâne unul dintre cei mai mari producători de whisky din lume, alături de Irlanda și Statele Unite ale Americii. Whisky-ul se potrivește foarte bine cu cocktailurile de toamnă și anume în Whisky Sour, Rob Roy, Manhattan, Sazerac, Jack and Coke.

  • Băuturi tradiționale românești: Este o idee bună să oferi clienților, indiferent de naționalitatea lor, o experiență românească autentică prin includerea în meniu a băuturilor tradiționale cum ar fi palinca, țuica, vișinata etc. 


3. Listă de băuturi alcoolice - sfaturi pentru a avea o afacere de success

Aprovizionarea barului presupune mai mult decât a avea în permanență un frigider plin cu bere, vin, lichior etc. Luând la cunoștință ce tipuri de alcool preferă clienții tăi, vei ști exact cum va arăta comanda de la distribuitorii de băuturi. Astfel, vei cheltui mai puțini bani pe produse care nu sunt la fel de populare și care riscă să fie aruncate.  

În ceea ce privește obiectele esențiale de care ai nevoie la secțiunea de bar, menționăm: șervețele de barman, paie și agitatoare cocktail, pahare din sticlă de diferite dimensiuni, cocktail shaker și strecurătoare, desfăcătoare de sticle, muddler/pistil, suport din acrilic, dopuri, perie pentru curățat pahare.

Lipsa unor măsurători clare a băuturii poate duce la risipă. Pentru a preveni acest lucru, dar și pentru a oferi clienților o experiență consistentă, se recomandă utilizarea unor dispozitive de turnare a alcoolului cu măsurători. De exemplu, îi poți învăța pe barmani să folosească cupele „jiggers” atunci când prepară cocktailuri. Utilizarea unor pahare din sticlă potrivite poate ajuta, de asemenea, la reducerea costurilor: paharele cu bază mai mare și mai groasă lasă mai puțin spațiu pentru a fi umplute de lichid. 

În timp ce mulți clienți pot comanda băuturi populare, cum ar fi vodka tonic sau un „Tom Collins”, crearea de băuturi proprii, care sunt specifice pentru afacerea ta, îți poate oferi un avantaj competitiv față de alte restaurante sau baruri. Pe lângă faptul că acele cocktailuri artizanale vor fi la mare căutare, le poți pune un preț mai ridicat decât băuturile tradiționale, ajutând la creșterea profitului.

Este foarte important să iei în considerare publicul țintă pe care dorești să-l atragi și gusturile acestora. De exemplu, dacă ești în apropierea unui campus universitar și majoritatea clienților care îți trec pragul au între 20 - 30 de ani, este o idee bună să ai băuturi care folosesc bere, vodcă, tequila, sau să experimentezi cu diferite garnituri din fructe. Pe de altă parte, barurile cu clienți mai în vârstă ar putea prefera lichioruri de top, cum ar fi  whisky-ul fin sau cognac

Găzduirea unui happy hour este o altă modalitate excelentă de a atrage o clientelă fidelă. Meniul de happy hour ar trebui să includă reduceri la băuturile populare, oferte speciale de grup și gustări. Alte tipuri de evenimente care pot atrage clienți noi sunt: seri de trivia, speed dating, karaoke, campionate de jocuri, stand-up etc. În plus, este foarte important să faci cunoscute aceste evenimente prin intermediul postărilor de pe rețelele de socializare, panouri exterioare, pliante etc. 

Angajarea și menținerea unui personal profesionist este foarte importantă pentru orice afacere. Unele dintre cele mai eficiente modalități prin care managerii de restaurante, managize sau baruri își pot păstra angajații sunt stimulentele financiare (bonusuri, ture flexibile, creșteri de salariu), dar și oferirea unor programe de training, sau a unei aparaturi performante care să le ușureze activitatea.

O modalitate excelentă de a crește profiturile afacerii tale este să îți instruiești personalul să devină „oameni de vânzări”. Barmanii sau persoanele hostess pot sugera clienților să încerce un anumit produs premium, care va presupune costuri puțin mai mari. Cheia pentru acest tip de upselling este să o încadrezi ca o sugestie personală. De exemplu, în loc să le oferi clienților o alternativă mai scumpă la comanda lor, vorbește cu barmanul să le spună că alternativa va fi o băutură nou-creată, care este foarte populară în acel moment. 

Organizează traininguri prin care angajații tăi vor învăța despre cele mai bune combinații cu alimente și băuturi. Oferirea unor sugestii bine informate va fi receptată mult mai bine de clienți decât o tactică clasică de vânzări. 

Nu în ultimul rând, atunci când gestionezi un restaurant sau bar, trebuie să ai în vedere instruirea personalului în legătură cu normele de siguranță legate de consumul de alcool. Acest lucru se face, în primul rând, pentru siguranța clienților care au consumat prea mult alcool, dar și pentru a-ți proteja afacerea de amenzi, procese penale, pierderea licenței pentru distribuția de băuturi alcoolice, creșterea costurilor de asigurare sau chiar și insolvența. 

Așadar, acum ai toate „ingredientele” pentru a avea o afacere care oferă adevărate experiențe ale simțurilor cu ajutorul unor băuturi alcoolice clasice, aromate și de calitate. 

Sursă foto: pexels.com