Degustarea de vinuri – o experiență pentru clienți, un mod de promovare pentru afacere

Sectorul organizării de evenimente a devenit din ce în ce mai dinamic și mai ofertant, existând tot felul de metode de promovare prin care afacerile își pot face cunoscute portofoliile de produse, creând în același timp experiențe inedite, unice pentru clienții lor. În această categorie intră și degustarea de vinuri, care se pretează restaurantelor și barurilor.
O degustare de vinuri este un tip de eveniment de nișă, care până nu de mult, era organizat pentru cercuri selecte sau pentru somelieri și prin care vinul era de evaluat pe criterii bine stabilite. În ziua de azi, o astfel de experiență poate fi creată de diferite tipuri de afaceri pentru a le oferi clienților existenți oportunități de a afla mai multe despre ele, dar și pentru a atrage unii noi, ele fiind și o metodă bună de promovare a lor.
Cum se organizează și ce faci la o degustare de vinuri? Ca proprietar al unei afaceri este recomandat să ai o selecție a celor mai bune băuturi sau a celor pe care dorești să le promovezi, precum să ai și un somelier care să îi poată îndruma pe cei prezenți pentru o experiență cât mai frumoasă. Mai jos, sunt prezentate câteva dintre secretele unui astfel de eveniment care pot ajuta și la promovarea unui business din domeniu.
Cuprins:
1. Degustarea de vinuri – organizarea unei experiențe senzoriale pentru clienți
1.1. Degustarea de vin și amenajarea locului
1.2. Degustarea vinului și alegerea unei tematici pentru eveniment
1.3. Cum să te îmbraci la o degustare de vin
2. Degustarea de vin ca metodă de promovare a unei afaceri
2.1. Ghidul de degustare a vinului – selecția băuturilor și servirea acestora
2.2. Degustătorul de vin – invitatul special al evenimentului
1. Degustarea de vinuri – organizarea unei experiențe senzoriale pentru clienți
O degustare de vin poate fi o experiență inedită pentru clienți, atât pentru cei care iubesc să participe la astfel de evenimente, cât și pentru cei care vor să afle mai multe despre una dintre cele mai vechi băuturi sau despre cele mai vechi soiuri de struguri din lume, printre care se află Merlot, Pinot Noir și Chardonnay la nivel internațional și Feteasca Neagră în România.
De cele mai multe ori, degustările sunt organizate de cramele care doresc să promoveze sortimentele noi de vinuri, însă acum ele se pot ține și în restaurante sau baruri care doresc să ofere experiențe clienților săi, dar și să se promoveze în același timp. În acest scop, trebuie amenajat locul, stabilit care sunt sortimentele care vor fi încercate, precum și chemarea unui profesionist care să îndrume participanții.
1.1. Degustarea de vin și amenajarea locului
Ce înseamnă o degustare și cum se numesc cei care degusta vinul? La nivel profesional, această activitate presupune evaluarea băuturii și este realizată de somelieri.
Un degustător de vin va evalua această băutură după următoarele criterii:
gustativ;
olfactiv, așadar, al mirosului;
vizual.
Evaluarea poate fi făcută de un somelier care poate oferi detalii legate de ce trebuie pregătit în vederea unei experiențe autentice, cât și al amenajării locului. În funcție de tipul de afacere, se pot avea în vedere următoarele din acest ultim punct de vedere:
o degustare de vin poate avea loc în orice anotimp, putând fi ținută afară sau înăuntru;
afară, locul se poate amenaja în stil rustic,
în interior, amenajarea poate fi făcută în așa fel încât să amintească de o cramă;
în ambele tipuri de amenajări, se poate crea un winebar sau un stand la care clienții să fie serviți sau de la care să își poată alege vinul pe care doresc să îl deguste.
Pentru o experiență cât mai plăcută, alegerea unei tematici poate fi o idee bună cu ajutorul căreia să se creeze o poveste în jurul vinului sau a vinurilor care se vor degusta.
1.2. Degustarea vinului și alegerea unei tematici pentru eveniment
Nu există reguli legate de tematica unei degustări de vin, astfel că se poate opta pentru orice este mai potrivit evenimentului. În alegerea acestora se poate ține cont de mai multe aspect, precum:
tipul de experiență care se dorește oferit participanților;
tipul de afacere care se dorește promovat;
cadrul în care va fi organizat.
Printre cele mai frumoase idei de tematici se pot regăsi:
cele bazate pe țara de origine a vinului sau vinurilor care vor fi degustate;
decorurile rustice, în special dacă se alege ca locație curtea sau grădina restaurantului sau se dorește promovarea vinurilor românești în cadrul evenimentului;
temele mediteraneene care se potrivesc degustărilor de vin spumant, cu arome proaspete;
temele bazate pe anotimpuri;
temele de tip cocktail.
În funcție de acestea, se vor stabili și regulile degustării de vin, putând să se realizeze un ghid despre cum se va desfășura evenimentul. Iar una dintre etichetele de baza ale organizării este ținuta. Atât cea a gazdei cât și a invitaților.